Khamis, 24 Julai 2008

Hambatan

Hendak menjadi penari bukannya sesuatu yang mudah. Walaupun saya minat dalam bidang tarian, ada juga perkara-perkara yang menjadi hambatan. Untuk saya, saiz badan saya dan gerak tari yang sukar kadang-kala mematahkan semangat saya.

Setiap kali ada persembahan, saya ada masalah besar iaitu saiz badan saya. Saya akui, saya tidaklah selangsing penari-penari lain. Pakaian kumpulan saya dijahit oleh nenek saya sendiri. Seringkali, emak saya menyuruh nenek untuk besarkan sedikit baju saya. Namun, pakaian tradisional yang dijahit nenek sangat cantik seperti pakaian permaisuri.

Bukan sahaja masalah saiz yang menjadi hambatan tetapi masalah gerak tariannya juga. Saya tidak gemari gerakan zapin kerana sangat susah. Ada kalanya, saya tidak boleh ingat semua geraknya. Saya selalu terlupa gerak tarinya kerana terlalu banyak yang perlu dipelajari. Salah satu daripadanya ialah harus membengkokkan badan.

Selain daripada itu, ada banyak lagi cabaran yang saya lalui seperti kesuntukan masa untuk berlatih, bersolek dan lain-lain lagi. Maklumlah, saya ini masih seorang penuntut. Saya ada masalah bersolek kerana saya tidak suka bersolek seperti memakai gincu, bedak, celak dan "glitter".

Walaupun menghadapi banyak cabaran, kegemaran saya tetap tarian tradisional Melayu. Saya harap ia berkekalan sebagai kegemaran saya sampai saya lanjut usia macam Puan Som Said.

Tiada ulasan: