Sabtu, 26 Julai 2008

Makan... Makan... Makan

Sudah penat bercakap tentang hobi, sekarang saya akan cakap tentang kegemaran seluruh dunia iaitu makan! Makan itu boleh dikatakan kegemaran masa lapang warga negara Singapura yang sanggup berjalan jauh demi mencari makanan yang mereka gemari.

Makanan kegemaran saya adalah makanan ala Jepun iaitu sushi kerana ia juga dibuat dari nasi yang direbus. Kemudian, nasi ini ditambahkan dengan makanan laut lain seperti ketam, ikan dan lain-lain lagi. Sushi yang halal boleh didapati daripada Restoran Jepun Ramen Ten. Kami sekeluarga suka makan sushi kecuali bapa dan adik perempuan saya.

Pencuci mulut kegemaran saya pula adalah ais kacang. Setiap minggu, saya akan makan ais kacang. Saya sukakan ais kacang kerana dalamnya ada jagung, kacang, agar-agar atau jeli dan banyak lagi. Kandungan gula bagi pencucui mulut ini sangat tinggi sebab sirap yang berwarna-warni akan dituang ke atasnya.

Sebenarnya, saya paling gemari masakan nenek saya jika dibandingkan dengan penjual-penjual makanan. Oleh kerana nenek saya sudah lanjut usia, dia banyak pengalaman dan lebih tahu bagaimana hendak memasak makanan yang terbaik untuk cucu kesayangan. Kalau hendak tahu kenapa badan saya comel, mesti cuba masakan nenek. Pasti tidak mahu pulang!

Tiada ulasan: